جعبه ابزار پردازش گفتار ناب‌راي: هوش مصنوعی،پردازش تصویر،داده کاوی،پردازش سیگنال


نرم افزارها

• جعبه ابزار پردازش گفتار ناب‌راي



پردازش سيگنال‌هاي ديجيتالي گفتار، مجموعه‌اي از روش‌هاي مدل‌سازي، توليد، بازشناسي، ارزيابي، بهينه‌سازي و انتقال گفتار را شامل مي‌شود. اين حيطه از دانش و فناوري، خود وابسته به پژوهش‌هايي بنيادي در زمينه‌هاي زبان شناسي، علوم كامپيوتر و هوش مصنوعي بوده و تكيه بر انبوهي از روش‌هاي رياضي و آماري پردازش سيگنال‌هاي ديجيتال دارد.
جعبه ابزار پردازش گفتار ناب‌راي، حاصل تلاش پيگير متخصصان اين شركت در طول بيش از سه سال پژوهش‌هاي جدي و بنيادي در زمينه‌هاي پردازش گفتار است كه موارد زير را در برمي‌گيرد:

1-    موتور بازشناسي گفتار گسسته
اين مجموعه، شامل همه‌ي ابزارهاي لازم براي تشخيص كلمه‌هاي گسسته و فرمان‌هاي محدودي است كه فرد از طريق يك ميكروفون متصل به رايانه، بيان مي‌نمايد. در اين حال، رايانه قادر خواهد بود اين ورودي‌هاي صوتي را نيز درست مانند ورودي صفحه كليد و موشواره، دريافت نموده و بر مبناي آن، فعاليت تعريف شده‌اي را انجام دهد. اين روش، كاربردهايي از قبيل تعامل گفتاري با كامپيوتر، دستورهاي گفتاري و پرسش و پاسخ‌هاي محدود را دربرمي‌گيرد و از بخش‌هاي مختلفي براي ضيط صدا، استخراج ويژگي و تشخيص واژه تشكيل شده كه قابليت تعريف گنجينه‌ي واژگان دلخواه را دارد. مي‌خواهمش.
براي اطلاعات تخصصي‌تر درباره‌ي بازشناسي گفتار، اينجا را كليك كنيد و اگر غيرمتخصص هستيد اينجا را كليك كنيد.

2-    موتور بازشناسي گفتار پيوسته
اين مجموعه، امكان تشخيص گفتار پيوسته را به صورت جملات طبيعي و به هم يوسته فراهم مي‌نمايد. مهمترين كاربرد ابزار‌هاي اين مجموعه، تبديل گفتار به نوشتار (تايپ اتوماتيك) است اما همان‌طور كه ما در نرم‌افزار جستار از آن استفاده كرده‌ايم، مي‌تواند براي جستجوي يك عبارت گفتاري در يك پايگاه داده‌ي متني نيز كاربرد داشته باشد. تكيه‌ي اين روش بر گرامر رايانشي (محاسباتي) و پيكره‌هاي متني باعث شده تا طراحي و توسعه‌ي آن در هز فضاي زباني خاص، نيازمند ابزارهاي موازي بسياري باشد. مي‌خواهمش.
براي اطلاعات تخصصي‌تر درباره‌ي بازشناسي گفتار، اينجا را كليك كنيد و اگر غيرمتخصص هستيد اينجا را كليك كنيد.

3-    موتور بازشناسي گوينده (بازشناسي گفتاري هويت)
با استفاده از ابزارهاي اين مجموعه، اين امكان فراهم مي‌شود كه براي تشخيص و تاييد هويت افراد، تنها از ضداي آنها استفاده شود. روشهاي نرم‌افزاري بازشناسي هويت مانند استفاده از گذرواژه، مبتني بر استفاده از صفحه‌كليدند و روش‌هاي سخت افزاري، مستلزم به‌كارگيري كارت‌هاي عبور. حال آنكه با چنين ابزار بازشناسي گوينده‌اي، تاييد هويت فرد بدون هيچ نيازي به ابزارهاي دست‌و پا گير انجام مي‌شود. در اين سامانه، افرادي كه بازشناسي آنها براي ما مهم است بايد نخست با خواندن چند جمله، صداي خود را براي سيستم تعريف نمايند و سطح دسترسي‌شان تعريف گردد. مي‌خواهمش.

4-    موتور بازشناسي گفتاري جنسيت
اين مجموعه، شامل همه‌ي ابزار‌هاي لازم براي آنست كه صداي زنانه و مردانه‌ي گويندگان، از طريق رايانه، تفكيك شود. چنين اطلاعاتي مي‌تواند در شخصي‌سازي محيط‌هاي نرم‌افزاري براي كاربران، بسيار پركاربرد باشد. مي‌خواهمش.

5-    موتور ارزيابي گفتار
این مجموعه شامل ابزار‌هایی سودمند برای تعاملی کردن انواع نرم افزار‌های آموزشی زبان، مانند آموزش فارسی به غیر فارسی‌زبانان، آموزش انگلیسی به غیر انگلیسی‌زبانان و آموزش قرآن و عربی به غیر عرب‌زبانان است.
منظور از تعامل یا اندرکنش کاربر و رایانه اینست که کاربر بتواند جمله‌ها و کلماتی را که فراگرفته است، از طریق یک میکروفون متصل به رایانه بخواند و سپس نرم افزار به شیوه‌ای هوشمند و بدون حضور سرپرست یا معلم، به طور خودکار، گفتار کاربر را ارزیابی نموده و در صورت وجود ایراد‌های تلفظی آنها را به کاربر گوشزد نماید. برتری این جعبه ابزار نسبت به برخی از ابزار‌های موجود در بازار اینست که نه تنها وجود خطا و نارسایی را تشخیص می دهد بلکه آن را مکان‌یابی نیز می‌نماید. به این شیوه، کاربر درمی‌یابد که چه بخشی  از گفتارش دارای ایراد بوده است. با در اختیار گرفتن این ابزار میتوان شیوه های نرم افزاری آموزشی موجود را دگرگون ساخت و تجربه‌ی بهترین آموزگاران را به دورترین نقاط رسانید.
جعبه ابزار ارزیابی گفتار ناب رای، نتیجه تلاش‌های متخصصان این شرکت در طول بیش از 3 سال پژوهش بنيادي در روش‌های پردازش گفتار می‌باشد. این ابزارها بر اساس مدل‌سازی آماری واحد‌های واجی گفتار و روش‌های مقایسه‌ي رشته های واجی طراحی شده‌اند. مي‌خواهمش.



به روز شده در تاريخ 9/12/1389

بازگشت به فهرست محصولات »